ROK AKADEMICKI 2023/2024
ZASADY:
- Cykl dyskusji skoncentrowanych wokół problematyki edukacji akademickiej oraz kondycji uniwersytetu w roku akademickim 2023/24 składa się z siedmiu spotkań realizowanych co ok. 6 tygodni od listopada 2023 r. do czerwca 2024 r.
- Pierwsze sześć spotkań odbywa się w formule on-line, trwających z reguły ok. 3 godzin lekcyjnych, natomiast ostatnie jest realizowane stacjonarnie jako część corocznej konferencji „Viva Dydaktyka” organizowanej przez CDDiT, odbywającej się pod koniec roku akademickiego.
- Niektóre spotkania będą dyskusją wokół zaproponowanego wcześniej tekstu, z wprowadzeniem do rozmowy prowadzącego, o czym uczestnicy i uczestniczki będą poinformowani z wyprzedzeniem.
- Na debaty nie obowiązuje rejestracja, ani nie ma limitu miejsc.
- Każdy uczestnik może wziąć udział w dowolnej liczbie spotkań. W przypadku udziału we wszystkich debatach istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia potwierdzającego ten fakt.
- Dyskusje animuje dr Jarosław Jendza.
LINK:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ODMzYzM3NmMtN2JhYS00NmQ3LWI2ZDAtN2I4OTRmMTVhNGY1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22b2b950ec-1ee3-4d9d-ac5e-4dd9db5e0b73%22%2c%22Oid%22%3a%22548981a3-106b-47e6-a9b1-d5ec24a60938%22%7d
</ br>
TERMINY I OPISY SPOTKAŃ W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024:
8 listopada 2023 r. (środa) w godz. 17:00-19:15
Owo podejście, wraz ze strategiami organizacji zajęć, budowania porozumień ze studentami, postuluje m.in. sfery określane jako „device-free”, czy też „digital-free”, argumentując swoje podejście licznymi badaniami nad jakością procesów intelektualnych młodych dorosłych.
Jednocześnie stawia pytania o nowe odczytania klasycznych wersji pracy ze studentami i możliwości ich zastosowań.
20 grudnia 2023 r. (środa) w godz. 17:00-19:15
Z drugiej strony, literatura przedmiotu opisuje fenomen znany jako „takt pedagogiczny”, który jest swego rodzaju połączeniem intuicji, umiejętności szybkiego i adekwatnego reagowania oraz – nade wszystko sztuki i twórczości. W wielu kręgach ten sposób myślenia o nauczycielach akademickich traktowany jest jako anty-naukowy, a zatem nie tylko może być łatwo odrzucony, ale wręcz powinien być eliminowany.
… A jednak mamy coraz więcej badań par excellence naukowych, które dostrzegają ów takt, a kształcenie traktują jako połączenie sztuki i rzemiosła.
Takie twierdzenie doczekało się swojej krytyki, ale w ostatnich latach mamy ewidentnie do czynienia ze zjawiskiem powrotu do tego sposobu tłumaczenia zjawisk, także prawidłowości edukacyjnych. Lawinowo rośnie lista (sub)dyscyplin nauk z przedrostkiem „NEURO”, a neurodydaktyka jest tego bodaj najlepszym przykładem.
Krytycy takiego podejścia zwracają uwagę na liczne redukcje, uproszczenia i nadinterpretacje, a jednocześnie mówią, iż eduakcja jest odrębną domeną życia człowieka i dlatego wymaga specyficznego dla siebie języka opisu – to jest języka edukacyjnego, czyli nie psychologicznego, medycznego, biologicznego czy socjologicznego, ale właśnie pedagogicznego.
W trakcie naszego spotkania zastanowimy się wspólnie, czy istotnie ma to znaczenie dla naszej codziennej pracy dydaktycznej i dla myślenia o roli nauczyciela akademickiego.
14 lutego 2024 r. (środa) w godz. 17:00-19:15
Z drugiej strony, z teorii organizacji wiemy, że jeśli mamy do czynienia z instytucjami, które pragną być unikatowe, twórcze, generujące nowe idee a zarazem przyjazne wysoko-kwalifikowanym pracownikom i pracownicom, powinniśmy rezygnować z nadmiernej formalizacji. Tę kwestię dodatkowo komplikuje fakt, iż za każdym razem, gdy zaczynamy pracę z młodzieżą akademicką, mamy do czynienia z sytuacją (do jakiegoś stopnia) wyjątkową, nieprzewidywalną, a zatem charakteryzującą się pewnym ryzykiem.
Wśród badaczy edukacji na poziomie wyższym mówi się nawet czasem o „pięknym ryzyku edukacji”, które powinniśmy pielęgnować, aby studenci mogli doświadczać i rozwijać swoje podmiotowości. Jak to pogodzić z parametryzacją i pomiarem? Oto jest pytanie, na nasze czwarte spotkanie.
13 marca 2024 r. (środa) w godz. 17:00-19:15
W naszym spotkaniu przyjrzymy się silnym i kruchym podejściom dydaktycznym nauczycieli akademickich, a następnie zastanowimy się nad możliwościami budowania praktyk o charakterze anty-kruchym.
10 kwietnia 2024 r. (środa) w godz. 17:00-19:15
W toku spotkania przyjrzymy się bliżej specyfice polityczności sektora szkolnictwa wyższego, a następnie porozmawiamy o upolitycznieniu uniwersytetu, posiłkując się treścią kolejnych ustaw regulujących funkcjonowanie uniwersytetów. Pomyślimy też wspólnie nad tym, jak wobec takich zakusów władzy może/powinien zachowywać się nauczyciel akademicki.
(w trakcie konferencji Viva Dydaktyka)
Inaczej mówiąc, cenimy sobie wiedzę i narzędzia, które można wykorzystać w praktyce. Uczelnie, instytucje szkoleniowe, szkoły różnych poziomów i typów, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, oferują – najczęściej dość krótkie, „user friendly” szkolenia i kursy zorientowane na praktykę. Takie zjawisko możemy określić jako upraktycznianie edukacji, a zatem możemy także mu się krytycznie przyjrzeć.
Odmiennym sposobem opowiadania o roli edukacji akademickiej jest dyskurs „wiedzy-samej-sobie”. Orędownicy tego podejścia mówią o konieczności oderwania od świata zewnętrznego, kontemplowania i bezinteresownego poszukiwania prawdy. Wydaje się jednak, że można próbować myśleć o kształceniu w sposób kompromisowy i takie podejście literatura przedmiotu określa jako praktyczność edukacji.
Owa cecha sygnalizuje postulat nieustannego wiązania kształcenia ze światem życia (także zawodowego) studentów, czy kursantów, ale nie premiuje szczególnie pytania o to „jak działać?”, „jak coś zrobić?”, ale raczej „jaki to ma sens?”, „czy warto robić coś w określony sposób?”. W toku spotkania przyjrzymy się bliżej praktyczności edukacji i szkoleń dydaktycznych, a także wspólnie, krytycznie spojrzymy na „upraktycznianie” szkoleń, kursów, kierunków kształcenia czy specjalności proponowanych młodzieży akademickiej.
POPRZEDNIE EDYCJE: