dr Aleksandra Nowel
aleksandra.nowel@ug.edu.pl
Afiliacja

Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki
Instytut Matematyki

Obszar pracy

Przez całą szkołę średnią byłam dobra z matematyki. Ale wtedy jeszcze nie wiedziałam, czym jest matematyka wyższa. Na pierwszym roku studiów okazało się, że muszę spędzać z koleżankami i kolegami długie godziny, próbując zrozumieć przykładowe rozwiązania zadań i załamując ręce nad faktem, że sama wcale nie potrafię ich rozwiązywać. Przerażał mnie formalny język, nie umiałam ocenić poprawności wnioskowania, a czasami nawet kiedy wiedziałam, jak rozwiązać zadanie, nie wiedziałam, jak to rozwiązanie zapisać. W szkole średniej było prościej, nikt nie wymagał takiej precyzji, czasem wystarczyło napisać parę linijek symboli, rozwiązania często były standardowe.

Z czasem bezproduktywne ślęczenie w akademiku coraz częściej zastępowały żywe dyskusje w wydziałowym barku. Okazało się, że nie tylko zaczynam dostrzegać piękno matematyki, ale też z powodzeniem potrafię ją tłumaczyć. Pomimo to często w podejściu prowadzących zderzałam się z problemem "równania do średniej", a brak indywidualnego podejścia wraz z moją nieśmiałością nie sprzyjały wtedy mojemu rozwojowi.

Dlatego jeśli zależy Ci, żeby ktoś pomógł Ci wydobyć Twój potencjał, chcesz efektywnie wykorzystać czas studiów, jesteś osobą dociekliwą, zorientowaną na proces a nie na szybki wynik i pragniesz poznać piękno i siłę matematyki, to spróbuj przetestować efektywność pracy "jeden na jeden" i napisz do mnie (aleksandra.nowel@ug.edu.pl). Mogę wspomóc Cię np. w pracy nad precyzją i używaniem formalnego języka, poprawną konstrukcją dowodów, w odkrywaniu myślenia analitycznego jako sposobu rozwiązywania problemów. Jestem pracownikiem dydaktycznym i z zaproszeniem do współpracy zwracam się przede wszystkim do studentów niższych lat.

Z myślenia analitycznego można korzystać w bardzo wielu sytuacjach (nie tylko ściśle naukowych), pomaga ono także w życiu codziennym - przy podejmowaniu decyzji, rozwiązywaniu konfliktów, próbach refleksji nad naturą różnorakich problemów. A matematyka jest tego warta, żeby o niej dyskutować.

Zainteresowania
Jako pracownik dydaktyczny interesuję się szeroko pojętym procesem uczenia się i nauczania matematyki wyższej. Leży mi na sercu wdrażanie zmiany zorientowania na wynik na zorientowanie na proces, inspirowanie do krytycznego myślenia, upowszechnienie zrozumienia idei myślenia analitycznego, dedukcyjnego i redukcyjnego, szukam metod efektywnego uczenia (się) poprawnego wnioskowania i posługiwania się językiem formalnym oraz klarownego zapisu dowodów i rozwiązań zadań. Jestem fanką poprawnego, estetycznego i zgodnego z regułami edytorstwa składu tekstu matematycznego. Chciałabym znaleźć więcej sposobów motywacji do wysiłku w procesie pozbawionym natychmiastowej nagrody. Angażuję się w popularyzowanie matematyki i walczę o poprawę jej wizerunku w mentalności społeczeństwa.