Warsztat praktyczny – jak dobrze wystartować w roli nauczyciela akademickiego

prowadząca: Kamila Stępień-Rejszel

Szkolenie zostało zaprojektowane z myślą o aktualnych wyzwaniach, z jakimi mierzą się początkujący nauczyciele akademiccy oraz doktoranci, takich jak:

  • brak doświadczenia dydaktycznego i niepewność co do tej „nowej” roli
  • trudności w zaangażowaniu studentów w treść przedmiotu i organizacja ciekawych zajęć
  • duży stres związany z ocenianiem i prowadzeniem pierwszych wykładów.

Tematyka szkolenia to wprowadzenie  młodych wykładowców w praktyczne aspekty prowadzenia zajęć akademickich. Szkolenie skupiać się będzie na aktualnych wyzwaniach, pojawiają się na początku kariery dydaktycznej, czyli od projektowania zajęć, przez pracę z grupą studentów. Uczestnicy poznają sprawdzone narzędzia i metody aktywizujące oraz otrzymają wsparcie w budowaniu pewności siebie w roli prowadzącego. Kurs będzie kończył się samodzielnym opracowaniem opisu przypadku. Kurs ma maksymalnie charakter warsztatowy i interaktywny.

Szkolenie ma na celu:

  • wprowadzenie uczestników w rolę i zadania nauczyciela akademickiego z perspektywy dydaktyki ogólnej
  • rozwój umiejętności organizowania zajęć dydaktycznych (wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów)
  • zapoznanie z podstawowymi metodami oraz narzędziami aktywizującymi studentów
  • budowanie świadomości własnego stylu dydaktycznego
  • przekazanie sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w pracy dydaktycznej np. brak zaangażowania studentów

Dlaczego warto?
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą:

  • potrafili zaprojektować, omówić scenariusz zajęć dydaktycznych zgodnie z zasadami dydaktyki (cele, treści, metody, ewaluacja)
  • znali różnorodne metody aktywizujące pracę na zajęciach
  • stosowali techniki prowadzenia grupy i budowania relacji ze studentami
  • znali podstawowe techniki radzenia sobie z tremą i stresem przed rozpoczęciem zajęć
  • rozumieli znaczenie refleksji nad własną praktyką dydaktyczną
  • znali podstawową literaturę z zakresu skutecznego nauczania i uczenia się

Zapisy: od 13.10.2025 r. (od godz. 8:00) do 17.10.2025 r. (do godz. 24:00)
Formularz zgłoszeniowy: https://forms.office.com/e/KHy4vMRLVH (dostępny po zalogowaniu na pracownicze konto Office 365)

Liczba dostępnych miejsc: 10-14 osób
Dla kogo? doktoranci

Czas trwania szkolenia: 8 godzin
Forma szkolenia: online

Termin (szkolenie trzydniowe):
Dzień 1
– 17 listopada 2025 (poniedziałek), godz. 17:00–20:30
Dzień 2
– 24 listopada 2025 (poniedziałek), godz. 17:00–20:30
Dzień 3
– 27 listopada 2025 (czwartek), godz. 13:00–14:30

Udział w szkoleniu potwierdzony zaświadczeniem