Różnorodność jako potencjał w pracy dydaktycznej
prowadzące: Magdalena Żadkowska, Magdalena Gajewska
Szkolenie pokazuje, jak świadomie wykorzystywać różnorodność w pracy ze studentami i studentkami. Uczestnicy będą analizować przykładowe syllabusy i metody dydaktyczne, które sprzyjają integracji i aktywizacji zróżnicowanych grup. Poznają także strategie stosowane na polskich i zagranicznych uczelniach, pozwalające unikać pułapek stereotypów i tworzyć inkluzyjne środowisko zajęć.
Program obejmuje dwa spotkania – jedno poświęcone diagnozie i refleksji nad obecnymi praktykami dydaktycznymi, oraz drugie skoncentrowane na ćwiczeniach warsztatowych i testowaniu konkretnych technik. Efektem szkolenia będzie katalog dobrych praktyk i indywidualne plany działań, które każdy uczestnik/uczestniczka będą mogli wdrożyć we własnej pracy dydaktycznej.
To praktyczne szkolenie łączy refleksję teoretyczną z warsztatowymi ćwiczeniami, dzięki czemu przekłada się bezpośrednio na jakość pracy dydaktycznej i wspiera tworzenie bardziej otwartego, inkluzyjnego środowiska akademickiego.
Szkolenie koncentruje się na codziennych wyzwaniach, z jakimi mierzą się osoby prowadzące zajęcia na uczelni. Spotkania dydaktyczne są zawsze spotkaniami z różnorodnością – w sali pojawiają się studenci i studentki reprezentujący różne pokolenia, kultury, płcie i światopoglądy. Ta wielość perspektyw może być źródłem inspiracji, ale też nieporozumień, dlatego celem szkolenia jest wyposażenie uczestników/czek w narzędzia, które pozwolą świadomie traktować różnorodność jako zasób, a nie przeszkodę.
Dlaczego warto?
Dzięki szkoleniu osoby uczestniczące:
- zdobędą narzędzia do analizy własnych sylabusów i metod pracy dydaktycznej,
- poznają techniki pozwalające lepiej integrować i aktywizować studentów/tki,
- nauczą się rozpoznawać i unikać pułapek stereotypów,
- zapoznają się z dobrymi praktykami stosowanymi na polskich i zagranicznych uczelniach,
- opracują konkretne rozwiązania, które od razu będą mogli wdrożyć we własnych zajęciach.
Zapisy: od 13.10.2025 r. (od godz. 8:00) do 17.10.2025 r. (do godz. 24:00)
Formularz zgłoszeniowy: https://forms.office.com/e/wdgKEqU5WB (dostępny po zalogowaniu na pracownicze konto Office 365)
Liczba dostępnych miejsc: 10-12 osób
Dla kogo? nauczyciele akademiccy, doktoranci
Czas trwania szkolenia: 12 godzin
Forma szkolenia: stacjonarna
Terminy (szkolenie dwudniowe):
Dzień 1 – 5 grudnia 2025 (piątek), godz. 13:00–18:00
Dzień 2 – 8 grudnia 2025 (poniedziałek), godz. 13:00–18:00
Udział w szkoleniu potwierdzony zaświadczeniem

