Od „Nie dam rady” do „Sprawdzę, jak mi pójdzie”. Jak rozmawiać ze studentami o ich mentalnych hamulcach i otwieraniu nowych ścieżek myślenia i działania
prowadzący: Grzegorz Grzegorczyk
Ten warsztat, będzie trochę jak lupa i trochę jak zestaw do rozbrajania min. Dlaczego?
Bo zajmiemy się przekonaniami, czyli czasem ugłośnionymi, a czasem doskonale schowanymi zdaniami, które studenci (i my wszyscy też) powtarzają jak mantrę.
Na przykład:
„Nie mam talentu do języków”, „Nigdy nie napiszę pracy na czas”, „Nie nadaję się do wystąpień publicznych”. Brzmi znajomo?
Nie, to nie jest warsztat o trikach perswazji czy narzędziach manipulacji. Wręcz przeciwnie.
To spotkanie, podczas którego będziecie trenować wrażliwe umiejętności interpersonalne – takie, które pomagają ludziom spojrzeć na siebie i swoje możliwości z innej, bardziej wspierającej perspektywy.
Dla kogo?
Wyłącznie dla:
• Tutorów akademickich, którzy towarzyszą studentom na ich ścieżkach rozwojowych.
• Prowadzących seminaria, którzy wspierają studentów w procesie pisania prac dyplomowych.
Co zyskasz?
• Umiejętność rozpoznawania ograniczających przekonań w wypowiedziach studentów.
• Zestaw praktycznych pytań, które nie atakują, ale otwierają (jak drzwi, które wcześniej ktoś zamknął od środka).
• Sprawdzone sposoby podążania: jak pytać, żeby student sam odkrył inne spojrzenie.
• Techniki budowania mini eksperymentów – prostych działań, które pomagają studentom przekonać się, że „mogą więcej, niż im się wydaje”.
• Konkretną mapę pracy z przekonaniem – prostą, przejrzystą i skuteczną.
Jak będziemy pracować?
Nie będzie wykładu na 100 slajdów. Za to będzie:
• 100% praktyki – ćwiczenia w parach, w trójkach, case study.
• prosta wiedza w pigułkach – tyle, żebyście mogli od razu testować.
• praca na realnych przykładach – także tych, które sami wniesiecie.
Ten warsztat to nie jest magiczna metoda na szybkie przekonanie, że „mogę wszystko”. To przestrzeń uczenia się, w której poznacie techniki pomagające studentom zobaczyć swoje zasoby, wyjątki od reguły i nowe możliwości.
Zapisz się. Przyjdź. Doświadcz.
Zyskaj umiejętność, którą wykorzystasz nie tylko w pracy tutorskiej, ale też w swojej codzienności.
Po ukończeniu warsztatu jako tutor/tutorka będziesz (prawdopodobnie, bo przecież tylko od Ciebie to zależy):
- rozpoznawać ograniczające przekonania w wypowiedziach studentów i podopiecznych, identyfikując kluczowe słowa i wzorce myślowe.
- rozumieć mechanizm wpływu przekonań na emocje i działania studentów, widząc, jak myśli kształtują ich postawę i zachowanie.
- stosować pytania sokratejskie do delikatnego kwestionowania przekonań, pomagając studentom samodzielnie odkrywać nowe perspektywy i wyjątki od reguły.
- wykorzystywać technikę reframingu do nadawania nowym przekonaniom bardziej wspierającego znaczenia, które otwiera na możliwości i zasoby.
- potrafił/a prowadzić studentów przez 4-etapowy proces zmiany przekonania: od rozpoznania, przez badanie, po znalezienie alternatywy i zaplanowanie działania.
- mieć większą uważność na własne przekonania, co przełoży się na większą skuteczność i autentyczność w roli tutora/prowadzącego seminarium.
Dlaczego warto nauczyć się tych narzędzi do Twojej pracy tutorskiej i seminaryjnej?
• bo często nie chodzi o wiedzę, tylko o „blokadę w głowie”
• bo student, który powtarza „nie dam rady”, nie potrzebuje więcej teorii – potrzebuje, żeby ktoś pomógł mu zobaczyć, że próbować warto
• bo dzięki temu warsztatowi będziecie mogli lepiej wspierać studentów w ich pracy dyplomowej – od pierwszej strony do strony ostatniej
• bo jako tutorzy i opiekunowie prac dyplomowych jesteście czasami kimś więcej niż nauczycielami: jesteście bezpiecznym towarzyszem procesu

Zapisy: od 13.10.2025 r. (od godz. 8:00) do 17.10.2025 r. (do godz. 24:00)
Formularz zgłoszeniowy: https://forms.office.com/e/rJjngqJFPc (dostępny po zalogowaniu na pracownicze konto Office 365)

Liczba dostępnych miejsc: 10-20 osób
Dla kogo? nauczyciele akademiccy (szczegóły w opisie szkolenia)

Czas trwania szkolenia: 4 godz.
Forma szkolenia: online

Termin: 17 grudnia 2025 (środa), godz. 15:00–18:30

Udział w szkoleniu potwierdzony zaświadczeniem