“Naukowy Jazz” czyli jak iść do celu, gdy jest nas wiele/wielu? Różnorodności w zespołach badawczych
prowadzący: Magdalena Gajewska i Magdalena Żadkowska
Szkolenie zostało zaplanowane w formule dwudniowej. Jego celem jest zarówno pogłębienie wiedzy na temat znaczenia różnorodności w środowisku naukowym, jak i rozwinięcie praktycznych umiejętności zarządzania nią w codziennej pracy badawczej i dydaktycznej.
Pierwsze spotkanie: Uczestnicy poznają podstawowe typy różnorodności i ich znaczenie dla funkcjonowania zespołów akademickich. Następnie wprowadzane są metody i narzędzia audytowe, które pozwalają rozpoznawać zarówno potencjały, jak i ryzyka związane z pracą w zróżnicowanych grupach. W części warsztatowej uczestnicy pracują w mniejszych zespołach analizując przykładowe sytuacje i opracowując audyty fikcyjnych zespołów badawczych. Dzięki temu mogą przećwiczyć w praktyce techniki diagnozowania, które później zastosują we własnym środowisku pracy.
Drugie spotkanie: Uczestnicy skupią się na zarządzaniu różnorodnością. Najważniejszą część spotkania stanowi intensywny warsztat praktyczny, podczas którego uczestnicy biorą udział w symulacjach i odgrywaniu ról, ucząc się reagować na trudne sytuacje i konstruować rozwiązania sprzyjające integracji oraz współpracy w zróżnicowanych zespołach.
Szkolenie kończy się wypracowaniem indywidualnych planów wdrożenia – każdy uczestnik formułuje konkretne działania, które zamierza wprowadzić w swoim środowisku pracy, tak aby szkolenie miało bezpośrednie przełożenie na codzienną praktykę.
Cele szkolenia:
- Podniesienie świadomości i wiedzy – uczestnicy poznają znaczenie różnorodności (m.in. kulturowej, językowej, światopoglądowej, wynikającej z niepełnosprawności czy wieku) w środowisku akademickim oraz dowiedzą się, jakie korzyści płyną z tworzenia inkluzywnej uczelni.
- Rozwój umiejętności praktycznych – pracownicy nauczą się rozpoznawać i reagować na przejawy dyskryminacji, stereotypów czy mikroagresji, a także kształtować komunikację i działania sprzyjające równości oraz wzajemnemu szacunkowi.
- Budowanie kultury inkluzywnej uczelni – uczestnicy wypracują sposoby wspierania różnorodnych studentów, doktorantów i współpracowników w codziennym funkcjonowaniu, co przyczyni się do tworzenia otwartego, bezpiecznego i wspierającego środowiska akademickiego.
Dlaczego warto?
Dzięki połączeniu części diagnostycznej z praktycznym treningiem zarządzania różnorodnością uczestnicy nie tylko zyskują wiedzę, ale przede wszystkim uczą się, jak przekładać ją na działania wspierające rozwój inkluzywnej kultury akademickiej.

Liczba dostępnych miejsc: 12 osób
Dla kogo? nauczyciele akademiccy, doktoranci

Wymiar szkolenia: 12 godzin
Warsztat: stacjonarny

Udział w szkoleniu potwierdzony zaświadczeniem