Dydaktyka wrażliwa międzykulturowo – co to dzisiaj oznacza?
prowadząca: Beata Karpińska-Musiał
Celem szkolenia jest przybliżenie uczestnikom i uczestniczkom zagadnień związanych z wrażliwością międzykulturową, w tym komunikacyjną, która rzutuje na skuteczność dydaktyki przedmiotowej w różnych dyscyplinach. Celem nadrzędnym jest tutaj wsparcie nauczycieli akademickich w umiejętności budowania dobrostanu zarówno swojego, jak i studentów pochodzących z różnych kultur, a zanurzonych w procesach kształcenia w naszej uczelni. Pomocne mogą być dyskusje i warsztatowo zrealizowane przykłady kolizji w zakresie komunikacji oraz kodów kulturowych, które determinują nie tylko język, ale też postawy młodego pokolenia.
Program ramowy:
Czym jest dzisiaj kompetencja i komunikacja międzykulturowa w procesie dydaktycznym? (część dyskusyjna);
Jak poradzić sobie z wartościami i zachowaniami studentów zza granicy na zajęciach? (refleksje w oparciu o studia przypadków);
Kody kulturowe a skuteczna dydaktyka – parę propozycji rozwiązań.
Szkolenie pozwoli na wspólną refleksję nad doświadczanymi potencjalnie konfliktami wynikającymi z różnic międzykulturowych. Wobec rosnącego zjawiska umiędzynarodowienia uczelni, co jest procesem ogólnopolskim, często nauczyciele nie są przygotowani na kolizje wynikające nie z braku dobrej woli czy chęci uczenia się, ale z innego podłoża kulturowego studentów zagranicznych. Dzięki uwrażliwieniu międzykulturowemu prowadzących zajęcia również efekty kształcenia mogą być dużo lepsze i głębsze. Szkolenie stanowi wprowadzenie do kwestii kluczowych zarówno od strony teoretycznej, jak i bardzo praktycznej, oparte bowiem będzie na przykładach, studiach przypadku i sposobach rozwiązywania potencjalnych nieporozumień w relacjach ze studentami.