Wydział Filologiczny
Instytut Filologii Polskiej
Zakład Polonistyki Stosowanej
Zapraszam do wspólnych badań, których celem będzie rozpoznanie barier komunikacyjnych utrudniających naukę w polskiej szkole dzieciom z doświadczeniem migracyjnym (rozpoczynającym lub kontynuującym edukację w polskich placówkach oświatowych), w których przypadku bariera komunikacyjna – jak wynika z opublikowanego w 2020 r. raportu Najwyższej Izby Kontroli – jest w głównej mierze odpowiedzialna za niepowodzenia szkolne.
Warto poszukiwać nowych rozwiązań, które pozwolą zmienić polską szkołę tak, by sukces edukacyjny mogło w niej osiągnąć każde dziecko.
Bariery komunikacyjne oraz deficyty w zakresie języka i kultury to także problem dorosłych imigrantów, w znacznym stopniu blokujący swobodny dostęp do rynku pracy i zatrudnienia, dlatego też przestrzenią do wspólnych badań będzie nauczanie języka polskiego dorosłych.
Od lat pracuję ze studentami polonistyki, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczeniem chciałabym pomóc tutees w planowaniu i konstruowaniu własnych badań jak i w sprawnym ich opisie, rozwijając umiejętności potrzebne do odbioru i tworzenia tekstu naukowego.