Obrazem i głosem – warsztat tworzenia wideoesejów i podcastów w praktyce dydaktycznej

prowadzący: Marta Tymińska

Cele edukacyjne:
  • zaprezentowanie medium podcastu i wideoeseju jako narzędzia dydaktycznego w oparciu o praktykę dydaktyczną,
  • zaprezentowanie metodologii i technologii powstawania takich treści od scenariusza przez prawa autorskie do materiałów po publikację,
  • praktyczna nauka tworzenia scenariuszy-planów, od haczyka po strukturę,
  • praktyczna nauka obsługi technologii do nagrywania i montażu.

Warsztat tworzenia podcastów i wideoesejów ma na celu zaprezentowanie osobom uczestniczącym, potencjał dydaktyczny, jaki niosą ze sobą te formy przekazywania wiedzy. Szkolenie będzie miało charakter przede wszystkim praktyczny, chociaż zaczniemy od części teoretycznej i badawczej.

  • Zajęcia 1: Poznamy popularne trendy i rozwój gatunku, jakim są podcasty i wideoeseje, rozważymy znaczenie infotainmentu (przekazywania informacji przez rozrywkę) we współczesnej popularyzacji nauki, będziemy również rozważać liczne ryzyka wynikające z komunikowania wiedzy przez media audiowizualne.
  • Zajęcia 2. Wspólnie omówimy różne sposoby na podejście do tematu popularyzacji nauki. Podzielimy się też naszym doświadczeniem dydaktycznym. Spróbujemy odpowiedzieć na nastepujące pytania: Kiedy podcast ma sens? A kiedy wideoesej byłby skuteczny? Co i jak oceniać, jeśli studenci_tki chcą wykonać taką pracę zaliczeniową lub dyplom? Jak zaangażować grupę studencką, jak zorganizować im pracę, jakie narzędzia wskazać?
  • Zajęcia 3: Zajęcia online będą służyły przede wszystkim praktycznej nauce oprogramowania. Wykorzystane zostaną programy i aplikacje, które są darmowe i proste w obsłudze. Krok po kroku opanujemy sztukę odszumiania i montażu.
  • Zajęcia 4: Obejrzymy próbki naszych własnych prac, jak również prac studentów/ek.
Wideoesej i podcast coraz częściej pojawiają się na zajęciach jako prace zaliczeniowe albo źródła wiedzy. Często studentom jest łatwiej wyrazić swoje myśli w formule audiowizualnej, tekst bywa ograniczający lub początkowo – za trudny. Na popularność tych nowych, wszechobecnych form (wideoesej i podcast) składa się wiele czynników, ale jedną z nich jest to, że osoby studiujące zdecydowanie mniej czytają, a co za tym idzie nie potrafią pisać. Efektem tego jest też nadużywanie generatywnych AI. Podcast i wideoesej również wymagają przeprowadzenia badań czy stworzenia scenariuszy oraz przypisów, ale jednocześnie pozwalają nam na uatrakcyjnienie formuły zajęć dydaktycznych na dowolny temat.
Co więcej, nie musimy po tym szkoleniu koniecznie tworzyć sami. Ważne, że będziemy wiedzieć, jak takie wideoeseje powstają, dzięki czemu łatwiej będzie je oceniać w kontekście prac studenckich.

Liczba dostępnych miejsc: 15 osób
Dla kogo? nauczyciele akademiccy; doktoranci; 

Wymiar szkolenia: 12 godzin (I dzień – stacjonarnie, 3 godziny;  II dzień – stacjonarnie, 3 godziny; III dzień – online, 3 godziny; IV dzień – stacjonarnie, 3 godziny)

Warsztat: blended-learning

Udział w szkoleniu potwierdzony zaświadczeniem