Mapowanie literatury naukowej z wykorzystaniem AI – wsparcie nie tylko dla studentów

prowadząca: Anna Kot

Szkolenie obejmuje:
1. wprowadzenie do idei mapowania literatury naukowej i jej zastosowań w pracy akademickiej,
2. przegląd funkcji mapowania: analiza cytowań, wizualizacja tematów, klasyfikacja treści, identyfikacja koncepcji i relacji,
3. omówienie i demonstracja wybranych narzędzi AI wspierających mapowanie literatury:
– Inciteful – sieci cytowań i analiza wpływu publikacji,
– OpenKnowledge – wizualne mapy tematyczne,
– LitMaps – dynamiczne mapy publikacji i współpraca badawcza,
– Connected Papers – przegląd powiązanych prac,
– VOSviewer – bibliometryczna analiza słów kluczowych, cytowań i współautorstwa,
– ResearchRabbit – budowanie kolekcji, monitorowanie nowości, współpraca,
4. ćwiczenia praktyczne — uczestnicy samodzielnie testują wybrane narzędzia na przykładach z własnych dziedzin zainteresowań.
Omawiane narzędzia dostępne są w wersji darmowej online, co pozwala na ich szybkie wdrożenie w codziennej pracy.

Uwaga!
To szkolenie jest częścią wcześniej realizowanego szkolenia Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela i studenta (mapowanie literatury, tworzenie testów i quizów, generowanie grafiki, awatara video, prezentacji, głosu, muzyki). Osoby, które uczestniczyły w szkoleniu Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela i studenta miały okazję zapoznać się już z tymi zagadnieniami.

Sztuczna inteligencja może znacząco usprawnić pracę – zarówno studentów, jak i nauczycieli akademickich. Celem szkolenia jest rozwój kompetencji w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi AI do mapowania literatury naukowej. Skupimy się na tym, jak efektywnie wyszukiwać, analizować i wizualizować publikacje naukowe, aby wspierać proces pisania prac dyplomowych, artykułów oraz projektów badawczych. Uczestnicy poznają możliwości takich narzędzi jak Inciteful, OpenKnowledge, LitMaps, Connected Papers, VOSviewer czy ResearchRabbit — a następnie samodzielnie je przetestują. Nauczymy się, jak identyfikować luki badawcze, budować sieci cytowań i tworzyć własne kolekcje publikacji.

Zajęcia mają charakter praktyczny – po krótkim wprowadzeniu teoretycznym uczestnicy będą pracować z narzędziami AI, tworząc własne mapy literatury i kolekcje publikacji. Dyskusje na forum i możliwość konsultacji z innymi uczestnikami pozwalają wymieniać doświadczenia i wspólnie odkrywać potencjał sztucznej inteligencji w pracy naukowej. Podczas zajęć uczestnicy odkryją, jak sztuczna inteligencja może zmienić sposób wyszukiwania i analizy literatury, a także jak wprowadzić te rozwiązania do codziennej praktyki akademickiej. Uczestnicy zakończą szkolenie z umiejętnością korzystania z narzędzi AI do analizy literatury i tworzenia własnych map publikacji, co ułatwi im pracę badawczą i dydaktyczną. Szkolenie stanowi część cyklu poświęconego wykorzystaniu AI w pracy akademickiej (drugi moduł to szkolenie: Możliwości wykorzystanie AI w szkole wyższej – AI w nauce i dydaktyce dotyczący m.in. generowania treści naukowych, tworzenia quizów i analizy tekstów z wykorzystaniem AI).

Zapisy: od 13.10.2025 r. (od godz. 8:00) do 17.10.2025 r. (do godz. 24:00)
Formularz zgłoszeniowy: [link] (dostępny po zalogowaniu na pracownicze konto Office 365)

Liczba dostępnych miejsc: 10-15 osób
Dla kogo? nauczyciele akademiccy, doktoranci

Czas trwania szkolenia: 6 godz.
Forma szkolenia: online

Termin: 

Udział w szkoleniu potwierdzony zaświadczeniem