V Konferencja Dydaktyki Szkoły Wyższej

Od przekazu do dialogu. Dydaktyka w relacji

Viva Dydaktyka!

Dialog, w którym godność stron jest jednakowo ceniona, pozwala każdemu wypowiedzieć swoje myśli, potrzeby, marzenia i cele.

Jesper Juul

Podczas piątej edycji konferencji “Viva Dydaktyka” zapraszamy do refleksji i dyskusji nad miejscem rozmowy edukacyjnej i transformującej w codziennym prowadzeniu zajęć dydaktycznych w uczelniach wyższych. Praktykowanie dialogu w edukacji to zadanie niełatwe, a według niektórych, niemożliwe lub nawet zbędne.

Odkąd sformalizowano kształcenie młodych dorosłych w szkolnictwie wyższym (ale i w szkołach innego szczebla) sala zajęciowa często stanowi miejsce spotkania dwóch pokoleń: starszego (osoby nauczające) oraz młodszego (osoby studiujące). Tradycyjne, „podawcze” i transmisyjne myślenie o dydaktyce zaprasza do myślenia o niej jako o relacji osób posiadających wiedzę fachową z takimi, które stawiają tu pierwsze kroki. Na tym tle może pojawiać się pokusa u tych pierwszych, aby wskazywać "jedynie słuszne” rozwiązania, interpretacje i argumenty, co u tych drugich, całkiem naturalnie, rodzi postawę oporu i wycofania.

Na gruncie naukowej wiedzy o edukacji, wiele lat temu, znana gdańska Profesorka, Joanna Rutkowiak rozpoczęła badania nad znaczeniem i realizacją dialogu w kontekście dydaktycznym, uświadamiając nam, że nawet wówczas, gdy podejmujemy (jako nauczycielki i nauczyciele) próby dopuszczenia do głosu młodych ludzi, na ogół przyjmuje to formy dialogu z arbitrem, to znaczy, relacji w której jedna ze stron rości sobie prawo do ostatecznego rozstrzygnięcia i postawienia przysłowiowej “kropki nad i".

Profesor Joanna Rutkowiak wskazywała jednocześnie na warunki możliwości wystąpienia odważnej, pełnej i edukacyjnie znaczącej formy spotkania i rozmowy, którą określiła jako dialog bez arbitra.

Taka formuła pracy dydaktycznej w uniwersytecie wiązałaby się z przyjęciem podmiotowego traktowania wszystkich uczestniczących w procesie, radykalnego, odważnego oraz akceptującego otwarcia na inność i różnice, regularnego uprawiania doceniającego słuchania, oraz – nade wszystko – przyjęcia, że przyjmowanie pozycji arbitra nie służy znaczącej i formacyjnej przygodzie studiowania.

Stąd też, dydaktykę w relacji dialogicznej rozumiemy jako przestrzeń, w której osoby studiujące i nauczające spotykają się “dia logos”, czyli poprzez słowo. W tej przestrzeni liczy się wymiana doświadczeń i perspektyw, budowanie zaufania, odwaga stawiania pytań oraz tworzenie wspólnoty uczących się. Dialog w dydaktyce nie jest dodatkiem, rozwiązaniem metodycznym, przyjemnym przerywnikiem, ani nawet transakcją, ale fundamentem budowania pogłębionego rozumienia skomplikowanego świata i siebie samego żyjącego w tym świecie. Ten fundament stanowi warunek świadomego, empatycznego i odpowiedzialnego współdziałania z osobą, która przychodzi jako “uczeń”.

Viva Dydaktyka 2026 będzie naszym odświętnym spotkaniem, które pozwoli nam połączyć prezentację badań z wymianą dobrych praktyk. Będzie to też kolejna okazja dla wszystkich, którzy chcą dbać o dobrą edukację akademicką do wymiany doświadczeń i wzajemnej inspiracji w międzynarodowym gronie.

    Zapraszamy Was do:
  • udziału w sesjach plenarnych i referatowych, gdzie zostaną zaprezentowane wyniki badań, ale i praktyczne doświadczenia związane z dydaktyką w relacji,
  • forum dobrych praktyk i sesji plakatowych, które pozwolą zobaczyć i „dotknąć” działań wdrażanych w polskich i zagranicznych uczelniach,
  • warsztatów oferujących praktyczne narzędzia i metody pracy opartej na dialogu,
  • wspólnej refleksji oraz wymiany pomysłów i doświadczeń z wykorzystaniem formuły technologii otwartej przestrzeni (Open Space Technology),
  • debaty osób studiujących i nauczycieli akademickich, ukazującej różne perspektywy dialogu w dydaktyce.

Viva Dydaktyka 2026 stanie się także okazją do omówienia projektu Peer-EDU (peer.ug.edu.pl), który rozwija ideę tutoringu rówieśniczego w edukacji akademickiej. Będzie to moment, aby spojrzeć na osiągnięte efekty, wymienić doświadczenia i zastanowić się, jak wykorzystać je w dalszym doskonaleniu dydaktyki akademickiej w Polsce i za granicą.

Poprzednie edycje

Viva Dydaktyka 2024

 przejdź 

Viva Dydaktyka 2025

 przejdź 

Ramowy program Konferencji

Dzień 1
CZWARTEK / 21 MAJA 2026 r.
Dzień 2
PIĄTEK / 22 MAJA 2026 r.

Rejestracja

Wybierz formę uczestnictwa i zarejestruj się!

...
Inspirator
referat naukowy
Referaty zostaną ułożone w sesje tematyczne. Przewidywany czas wystąpienia to 15 minut. Zgłoszenia do sesji naukowych podlegają procesowi podwójnej recenzji abstraktu.

Termin zgłaszania wystąpień:

10.04.2026

Termin akceptacji propozycji:

7 dni od zgłoszenia

Termin rejestracji:

30.04.2026

Termin wnoszenia opłat:

 

• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):

31.03.2026

• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):

30.04.2026

...
Inspirator
referat naukowy + publikacja
Szczególną formą wystąpień w ramach sesji będą referaty autorek i autorów, którzy zdecydują się na przygotowanie publikacji w kolejnym numerze czasopisma Horyzonty Edukacji Akademickiej dedykowanemu tematyce Konferencji. Czas przewidywany na przedstawienie referatu opartego na publikacji wynosić będzie 30 minut. Zapraszamy do odwiedzenia strony Horyzontów Edukacji Akademickiej i zapoznanie się z informacjami dla autorów oraz zaproszeniem do publikacji w IV zeszycie czasopisma.

Termin zgłaszania wystąpień:

10.04.2026

Termin akceptacji propozycji:

7 dni od zgłoszenia

Termin rejestracji:

30.04.2026

Termin wnoszenia opłat:

 

• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):

31.03.2026

• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):

30.04.2026

...
Inspirator
stragan dydaktyczny
Zgłoszenie straganu dydaktycznego polega na przedstawieniu pomysłu dydaktycznego, który dotyczy praktyki. Oferujemy stoisko straganu w otwartej przestrzeni forum wymiany dobrych praktyk, które będziecie Państwo mogli zaaranżować indywidualnie, zgodnie ze swoim pomysłem. Stoisko umożliwia np. zaprezentowanie w postaci fizycznej pomocy dydaktycznych, materiałów lub innych artefaktów wykorzystywanych podczas zajęć ze studentami.

Termin zgłaszania wystąpień:

17.04.2026

Termin akceptacji propozycji:

7 dni od zgłoszenia

Termin rejestracji:

30.04.2026

Termin wnoszenia opłat:

 

• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):

31.03.2026

• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):

30.04.2026

...
Inspirator
poster
W trakcie wydarzenia zostanie zorganizowana sesja posterowa, podczas której Autorki i Autorzy posterów będą mogli zaprezentować wyniki swoich badań naukowych lub zilustrować doniesienia z praktyki oraz odpowiedzieć na pytania innych uczestników konferencji. Postery zostaną wydrukowane i ustawione przez organizatorów Konferencji.

Termin zgłaszania wystąpień:

17.04.2026

Termin akceptacji propozycji:

7 dni od zgłoszenia

Termin rejestracji:

30.04.2026

Termin wnoszenia opłat:

 

• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):

31.03.2026

• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):

30.04.2026

...
Inspirator
sesja tematyczna / sympozjum
Zgłoszona sesja tematyczna obejmuje maksymalnie 4 referaty różnych Autorów, które odnoszą się do wspólnej problematyki wyrażonej w tytule sesji. Czas trwania sesji: 90 min.

Termin zgłaszania wystąpień:

10.04.2026

Termin akceptacji propozycji:

7 dni od zgłoszenia

Termin rejestracji:

30.04.2026

Termin wnoszenia opłat:

 

• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):

31.03.2026

• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):

30.04.2026

...
Poszukiwacz Inspiracji
Zgłoszenie Poszukiwacza Inspiracji polega na udziale w konferencji z pasją, otwartością i ciekawością, ale bez wystąpienia.

Termin rejestracji:

30.04.2026

Termin wnoszenia opłat:

 

• Będę na pewno! (opłata „early bird”):

31.03.2026

• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):

30.04.2026

Rejestracja
Aby zgłosić udział w Konferencji należy kliknąć w poniższy przycisk i wypełnić formularz.
regulaminem uczestnictwa w Konferencji można zapoznać się tutaj.
  Zarejestruj się!
Opłata konferencyjna
Opłata obejmuje udział w Konferencji, materiały konferencyjne oraz udział w przerwach kawowych i wyżywienie w trakcie Konferencji.
Opłatę za Konferencję należy wnieść po dokonaniu rejestracji (wypełnieniu i przesłaniu formularza) na rachunek Fundacji na Rzecz Studentów i Absolwentów Uniwersytetu Gdańskiego.
Dane do przelewu:

Nr konta:

30 2340 0009 0230 2500 0000 0020

Tytuł przelewu:

 Viva 2026 + Imię i Nazwisko uczestnika

Wysokość opłaty:

Opłata "early bird":

600 zł

Opłata standardowa:

650 zł

Abstrakt
Abstrakt wystąpienia należy przesłać w terminie do 10 lub 17 kwietnia 2026 r. (w zależności od pakietu). Aby zgłosić abstrakt należy kliknąć w poniższy przycisk i wypełnić formularz.
  Zgłoś abstrakt!

Miejsce

Uniwersytet Gdański, Centrum Dydaktyczno-Konferencyjne, Sopot, ul. Piaskowa 9

Organizatorzy

Komitet organizacyjny

Wojciech Glac

Dorota Godlewska-Werner

Grzegorz Grzegorczyk

Marta Gwizdalska-Kentzer

Jarosław Jendza

Ilona Kamińska

Anna Osińska

Krzysztof Dmochowski

Ewa Szymczak

Komitet programowy

Ewa Szymczak

Arnold Kłonczyński

Jarosław Jendza

Grzegorz Grzegorczyk

Dorota Godlewska-Werner

Wojciech Glac

Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego

e-mail: cddit@ug.edu.pl

telefon: (58) 523 14 19

www: cddit.ug.edu.pl

Fundacja na Rzecz Studentów i Absolwentów Uniwersytetu Gdańskiego

www: casid.ug.edu.pl/fundacja