Viva Dydaktyka!
Dialog, w którym godność stron jest jednakowo ceniona, pozwala każdemu wypowiedzieć swoje myśli, potrzeby, marzenia i cele.
Jesper Juul
Podczas piątej edycji konferencji “Viva Dydaktyka” zapraszamy do refleksji i dyskusji nad miejscem rozmowy edukacyjnej i transformującej w codziennym prowadzeniu zajęć dydaktycznych w uczelniach wyższych. Praktykowanie dialogu w edukacji to zadanie niełatwe, a według niektórych, niemożliwe lub nawet zbędne.
Odkąd sformalizowano kształcenie młodych dorosłych w szkolnictwie wyższym (ale i w szkołach innego szczebla) sala zajęciowa często stanowi miejsce spotkania dwóch pokoleń: starszego (osoby nauczające) oraz młodszego (osoby studiujące). Tradycyjne, „podawcze” i transmisyjne myślenie o dydaktyce zaprasza do myślenia o niej jako o relacji osób posiadających wiedzę fachową z takimi, które stawiają tu pierwsze kroki. Na tym tle może pojawiać się pokusa u tych pierwszych, aby wskazywać "jedynie słuszne” rozwiązania, interpretacje i argumenty, co u tych drugich, całkiem naturalnie, rodzi postawę oporu i wycofania.
Na gruncie naukowej wiedzy o edukacji, wiele lat temu, znana gdańska Profesorka, Joanna Rutkowiak rozpoczęła badania nad znaczeniem i realizacją dialogu w kontekście dydaktycznym, uświadamiając nam, że nawet wówczas, gdy podejmujemy (jako nauczycielki i nauczyciele) próby dopuszczenia do głosu młodych ludzi, na ogół przyjmuje to formy dialogu z arbitrem, to znaczy, relacji w której jedna ze stron rości sobie prawo do ostatecznego rozstrzygnięcia i postawienia przysłowiowej “kropki nad i".
Profesor Joanna Rutkowiak wskazywała jednocześnie na warunki możliwości wystąpienia odważnej, pełnej i edukacyjnie znaczącej formy spotkania i rozmowy, którą określiła jako dialog bez arbitra.
Taka formuła pracy dydaktycznej w uniwersytecie wiązałaby się z przyjęciem podmiotowego traktowania wszystkich uczestniczących w procesie, radykalnego, odważnego oraz akceptującego otwarcia na inność i różnice, regularnego uprawiania doceniającego słuchania, oraz – nade wszystko – przyjęcia, że przyjmowanie pozycji arbitra nie służy znaczącej i formacyjnej przygodzie studiowania.
Stąd też, dydaktykę w relacji dialogicznej rozumiemy jako przestrzeń, w której osoby studiujące i nauczające spotykają się “dia logos”, czyli poprzez słowo. W tej przestrzeni liczy się wymiana doświadczeń i perspektyw, budowanie zaufania, odwaga stawiania pytań oraz tworzenie wspólnoty uczących się. Dialog w dydaktyce nie jest dodatkiem, rozwiązaniem metodycznym, przyjemnym przerywnikiem, ani nawet transakcją, ale fundamentem budowania pogłębionego rozumienia skomplikowanego świata i siebie samego żyjącego w tym świecie. Ten fundament stanowi warunek świadomego, empatycznego i odpowiedzialnego współdziałania z osobą, która przychodzi jako “uczeń”.
Viva Dydaktyka 2026 będzie naszym odświętnym spotkaniem, które pozwoli nam połączyć prezentację badań z wymianą dobrych praktyk. Będzie to też kolejna okazja dla wszystkich, którzy chcą dbać o dobrą edukację akademicką do wymiany doświadczeń i wzajemnej inspiracji w międzynarodowym gronie.
-
Zapraszamy Was do:
- udziału w sesjach plenarnych i referatowych, gdzie zostaną zaprezentowane wyniki badań, ale i praktyczne doświadczenia związane z dydaktyką w relacji,
- forum dobrych praktyk i sesji plakatowych, które pozwolą zobaczyć i „dotknąć” działań wdrażanych w polskich i zagranicznych uczelniach,
- warsztatów oferujących praktyczne narzędzia i metody pracy opartej na dialogu,
- wspólnej refleksji oraz wymiany pomysłów i doświadczeń z wykorzystaniem formuły technologii otwartej przestrzeni (Open Space Technology),
- debaty osób studiujących i nauczycieli akademickich, ukazującej różne perspektywy dialogu w dydaktyce.
Viva Dydaktyka 2026 stanie się także okazją do omówienia projektu Peer-EDU (peer.ug.edu.pl), który rozwija ideę tutoringu rówieśniczego w edukacji akademickiej. Będzie to moment, aby spojrzeć na osiągnięte efekty, wymienić doświadczenia i zastanowić się, jak wykorzystać je w dalszym doskonaleniu dydaktyki akademickiej w Polsce i za granicą.
Ramowy program Konferencji
CZWARTEK / 21 MAJA 2026 r.
PIĄTEK / 22 MAJA 2026 r.
Rejestracja
Wybierz formę uczestnictwa i zarejestruj się!
referat naukowy
Termin zgłaszania wystąpień:
10.04.2026
Termin akceptacji propozycji:
7 dni od zgłoszenia
Termin rejestracji:
30.04.2026
Termin wnoszenia opłat:
• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):
31.03.2026
• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):
30.04.2026
referat naukowy + publikacja
Termin zgłaszania wystąpień:
10.04.2026
Termin akceptacji propozycji:
7 dni od zgłoszenia
Termin rejestracji:
30.04.2026
Termin wnoszenia opłat:
• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):
31.03.2026
• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):
30.04.2026
stragan dydaktyczny
Termin zgłaszania wystąpień:
17.04.2026
Termin akceptacji propozycji:
7 dni od zgłoszenia
Termin rejestracji:
30.04.2026
Termin wnoszenia opłat:
• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):
31.03.2026
• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):
30.04.2026
poster
Termin zgłaszania wystąpień:
17.04.2026
Termin akceptacji propozycji:
7 dni od zgłoszenia
Termin rejestracji:
30.04.2026
Termin wnoszenia opłat:
• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):
31.03.2026
• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):
30.04.2026
sesja tematyczna / sympozjum
Termin zgłaszania wystąpień:
10.04.2026
Termin akceptacji propozycji:
7 dni od zgłoszenia
Termin rejestracji:
30.04.2026
Termin wnoszenia opłat:
• Głoszę na pewno! (opłata „early bird”):
31.03.2026
• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):
30.04.2026
Termin rejestracji:
30.04.2026
Termin wnoszenia opłat:
• Będę na pewno! (opłata „early bird”):
31.03.2026
• Poczekajcie, a przyjadę (opłata standardowa):
30.04.2026
Nr konta:
30 2340 0009 0230 2500 0000 0020
Tytuł przelewu:
Viva 2026 + Imię i Nazwisko uczestnika
Opłata "early bird":
600 zł
Opłata standardowa:
650 zł
Miejsce
Uniwersytet Gdański, Centrum Dydaktyczno-Konferencyjne, Sopot, ul. Piaskowa 9
Organizatorzy
Wojciech Glac
Dorota Godlewska-Werner
Grzegorz Grzegorczyk
Marta Gwizdalska-Kentzer
Jarosław Jendza
Ilona Kamińska
Anna Osińska
Krzysztof Dmochowski
Ewa Szymczak
Ewa Szymczak
Arnold Kłonczyński
Jarosław Jendza
Grzegorz Grzegorczyk
Dorota Godlewska-Werner
Wojciech Glac
e-mail: cddit@ug.edu.pl
telefon: (58) 523 14 19
www: cddit.ug.edu.pl
Wszelkie zapytania dotyczące Konferencji prosimy kierować do Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu.